Hybride leren verbindt bedrijven en school in het ‘werkbank-project’

29 maart 2018 door in Geen categorie

Een blik in de toekomst van de metaalbewerking
“In het eerste ontwerp van de werkbank zat een radio en een biertap,” grijnzen tweedejaars studenten Allround constructiewerker Hidde Verbeek, Niek Helmink en Leonard Pennings. “We mochten even helemaal ‘vrij’ brainstormen over hoe onze ideale werkbank eruit zou zien. Ja, dan krijg je dat. Uiteraard zijn we in het uiteindelijke ontwerp wat realistischer te werk gegaan,” wordt er direct wat serieuzer aan toegevoegd. Want een serieus project is het zeker voor de studenten. In samenwerking met experts van regionale bedrijven en begeleid door praktijkopleiders van AT Techniekopleidingen en docenten van het Graafschap College maken zij hun eigen werkbank, met behulp van state-of-the-art machines. “Het project biedt onze studenten een unieke kans om kennis te maken met de meest innovatieve technieken in de metaalbewerking van dit moment,” voegt coördinator metaalbewerking Dennie ten Bruin enthousiast toe, “Met als bijkomend voordeel dat zij direct in contact komen met deze regionale bedrijven en de expertise die daar voorhanden is. Zo krijgen ze een blik in de toekomst van hun vakgebied.”

  

‘Top-opleiding’ voor specialisten in de metaalconstructie
De niveau 3 opleiding, waar dit project deel van uitmaakt, bestaat nog niet zo lang. “De opleiding vult de ruimte tussen de al bestaande niveau 2 bol & bbl-opleidingen  en de niveau 4 middenkaderfunctionaris opleiding op het gebied van plaat- en constructiewerk,” vertelt Dennie ten Bruin verder. “Het is een soort ‘top-opleiding’ waarin de studenten zich kunnen specialiseren op het gebied van plaat- en constructiewerk. We bieden ze hier veel meer aan dan de wettelijke kwalificatie vraagt, bijvoorbeeld vier soorten lasdiploma’s en het on- en offline programmeren van de kantbank, laser en lasrobot. Verder werken we veel meer in de praktijk en is er meer ruimte voor eigen projecten. Docent werktuigbouwkunde bij het Graafschap College Erik Ruigrok vult aan: “Dit werkbank-project is een pilot waarin we vol inzetten op ‘hybride leren’. Zo verbinden we er niet alleen de praktische vaardigheden aan, maar ook alle theorie die de studenten nodig hebben bij het maken van de werkbank. Denk daarbij aan rekenopdrachten, bijvoorbeeld voor het berekenen van de kostprijs. De presentatie en verslaglegging wordt weer in de lessen Nederlands meegenomen.”

Onmisbare expertise van regionale bedrijven
Bij de opleiding worden veel bedrijven ingeschakeld, een samenwerking waar Dennie ten Bruin en Erik Ruigrok ontzettend blij mee zijn: “Wij hebben hier bijvoorbeeld nog geen tube-laser machines staan. Onze buurman hier in Terborg, producent van complexe geautomatiseerde machines voor de bakkerswereld Kaak, heeft die wel en weet er alles over te vertellen. Voor dit project gaan we er met de groep langs, zij krijgen er uitleg en een expert van Kaak helpt hen ermee te werken. Onze studenten mogen de onderdelen voor hun werkbank daar ook echt produceren.” Bij Verheij Metaal in Ulft krijgt de groep een masterclass plaatwerktechniek met de nieuwste lasrobot- en kantmachines: “Ook daar hebben ze contact met een van de experts, die ook nog weer feedback geeft op de tekeningen. Bij Ulamo in Ulft, specialist op het gebied van poedercoating, zijn we welkom voor een rondleiding en een masterclass. Uiteindelijk mogen de werkbanken daar door de poedercoat straat.”

Niet ‘zomaar een werkstukje’
Dit zijn extra’s die je als school alleen niet kunt bieden. Ook met lidbedrijven als Goma, 247 Tailorsteel, VSMI, Tiggelovend Kok, Wopereis en nog vele anderen hebben we goede contacten. Al deze bedrijven lopen voorop in hun vakgebied. Hoe mooi is het dat je studenten daarmee in contact kunt brengen. Maar ook wij als docenten leren ervan. De contacten die we opbouwen zijn zeer nuttig. Smart Industry, robotiseren en automatiseren, de techniek gaat zo hard. Als we de nieuwe ontwikkelingen willen bijhouden in het onderwijs, kunnen we niet zonder deze samenwerking.” Niet alleen docenten en bedrijven zijn dus enthousiast, de studenten zijn het ook, merken de docenten: “We zien dat het idee van ‘theorie op maat’ zorgt voor een duidelijker relatie tussen lesstof en praktische vaardigheden. Verder is het zo dat de studenten in dit project iets maken wat ze echt gaan gebruiken. Het is niet ‘zomaar een werkstukje’ dat aan het einde van de opdracht wordt weggegooid. Dat motiveert extra.”

‘Alles zelf, van idee tot eindproduct’
Studenten Hidde, Niek en Leonard zijn het er helemaal mee eens: “Je bent trots op je werk. Je legt contacten, je schrijft mails, presenteert je ideeën voor je medestudenten en voor de bedrijven, waar je met open armen wordt ontvangen. Je berekent en doet inkopen. Je maak iets helemaal zelf, van idee tot ontwerp, tot het produceren van elk kleinste detail in je eindproduct. En je leert samenwerken en doorzetten. Acht uur achter elkaar tekenen bijvoorbeeld, dat valt niet mee. Maar aan het eind van de rit staat er dadelijk voor elk van ons een prachtige werkbank.” Helaas zonder biertap: “Tsja, je kunt niet alles hebben,” sluit de groep lachend af.